Az öngöndoskodásról

Az öngondoskodásról, hogy legyen erőd másokra

Mi is az az öngondoskodás? Olyan tevékenységet folytatni, amit saját jólétünk miatt végzünk, hogy továbbra is meg tudjunk felelni a személyes és szakmai kihívásoknak (1). Annyit tesz, mint magunkkal törődni egy kicsit, hogy utána másokkal is tudjunk törődni. Nézzünk egy példát! Eleinte egyedül vagyok, tehát bizonyos kereteken belül azt teszem, amit én jónak látok, amit én szeretek. Később kialakulhat egy párkapcsolat, így előtérbe kerülhetnek azok a közös tevékenységek, élmények, melyeket már nem csak „én”, hanem „mi” szeretünk. Később, ha bővül a család, a „mi” további teret hódíthat, ahol az „én” teljesen háttérbe szorulhat. Azonban, ha az „én” elveszik, akkor az fog eltűnni, aki az eredeti egységet létrehozta, így az egység szépen lassan megbomlik, és könnyen széteshet. Ezt megelőzhetjük úgy, ha tudatosan foglalkozunk azokkal a tevékenységekkel, ami az eredeti „én” számára jó és biztosítja a töltődést. Tehát, ha képesek leszünk az új rendszerben, visszahozni azokat a dolgokat, amiket én szerettem (mindkét fél oldaláról), akkor nem csak én, de mi is jobban érezzük magunkat.

Az élet milyen területein beszélhetünk öngondoskodásról? Alapvetően, munkahelyi, testi, pszichológiai, érzelmi, spirituális és kapcsolati öngondoskodás létezik. Ha részletesebben szeretnél ezekről olvasni, itt megteheted. Ezen linken egysaját öngondoskodási tervet is kidolgozhatsz. A területek eltérően fontosak mindenkinek, így kezdetnek érdemes lehet kiválasztani egyet, ahol leginkább szeretnénk változást elérni.

Az öngondoskodás módszerei. Valójában nincs kifejezett módszer, mert mindenkinek eltérő lehet, miben és hogyan éli meg az öngondoskodást. Érdemes több opciót kipróbálni!

Van árnyoldala az öngondoskodásnak? Amennyiben nem csak magunkért felelünk, és túlzásba visszük (túlságosan az „én” kerül előtérbe a „mi” helyett) akkor előfordulhat, hogy túlzott mértékben megbontja a közös egyensúlyt. Az is problémát okozhat, ha csak az egyik fél tud kikapcsolódni, vagy, ha az öngondoskodásból szerzett energiát nem akarja, nem tudja (pl. konfliktusok, nehézségek miatt) visszaforgatni a családba. Ilyen esetben érdemes lehet külső segítséget kérni (szülő, barát, pszichológus), mert nagy segítséget tud nyújtani, ha egy külső szempontból is látjuk életünket. Fontos, hogy egyértelmű legyen környezetünk számára, hogy ha elmegyek feltöltődni (horgászat, olvasás, játék stb.) pár órára, akkor azt azért teszem, hogy utána újult erővel vegyek részt a közös életben. Ahogy magamnak megengedem ezt, a másikat is buzdítani kell, hogy ő is próbálkozzon hasonlókkal, hiszen mindenkinek jár, és szüksége is van töltődésre.

Pszichés öngondoskodással az autoimmun betegségek ellen (ahogyan a régiek képzelték)! Szondi Lipót, magyar származású idegorvos és pszichiáter 100 évvel ezelőtt leírta, hogy a pszichénk belső mozgatóerőnkön keresztül is betegséget okozhat. Szondi Liptó drámai leírása:

„Az indulati ösztön, amely az embert a düh és a gyűlölet, a harag és a bosszú, az irigység és a féltékenység révén, durva érzelmi gyilkossá képes változtatni. Amely az embert arra készteti, hogy lelki rezdüléseit a végsőkig feszítse, majd hirtelen és robbanásszerűen az embertársakra – azokat mintegy meglependő– zúdítsa. Amely „Káin” gyilkos kezét – a testvér helyett – az ember saját agyának, szívének, saját belső szerveinek vagy végtagjainak érrendszerére helyezi, ezáltal az embert hirtelen fellángoló és elmúló állapotokba taszítja. Az ellenség helyett, akit lilára szeretne verni, saját bőrét sújtja „kiütésekkel”. Az ember nyelvét beszédében dadogással akadályozza, s amely borzalmas éjszakai és nappali félelmet kelt.”

Ez a mozgató erő nem más, mint az indulati ösztönünk, amely egyrészt heves és durva érzéseinkért, másrészt azért felelős, ahogyan mindennapjainkban törődünk másokkal. Felébreszti bennünk a jó akarást és segít megérteni mások érzelmeit, de pusztítóvá is válhat. Például indulatkezelési nehézséget jelezhet, ha sokáig tűrsz, de van egy pont, ami után robbansz, vagy, ha bizonyos témák aránytalanul nagy dühöt keltenek benned. Ezek akkor kezdenek komoly problémát jelenteni, amikor egy adott helyen (pl. munkahely) kiváltott indulatjaink, valahol máshol, pl. kapcsolatainkban, intimitásunkban vagy önérvényesítésünkben jelennek meg. Az arra hajlamos személyeknél pedig komoly testi betegségekben is megjelenhetnek.

Pszichés öngondoskodással az autoimmun betegségek ellen (ahogyan a modernek képzelik)! A mai kutatások alapján, leginkább a pszichés distressznek van köze, az autoimmunbetegségekhez. Általában, súlyosbító körülményként írják le, nem pedig kiváltó okként. A legtöbb kutatás abban megegyezik, hogy a betegség lefolyását képes befolyásolni az egyén által megélt pszichés leterheltség (2, 3). Autóimmun betegségeink kapcsolatban lehetnek a bél-agy tengellyel (4). Így a kóros stressz nem hogy csak magunkat, de emésztésünket is megboríthatja, amivel tovább nehezítjük helyzetünket. Azt, hogy mi számít kórosnak a stressz szempontjából, itt és ittmegtalálhatod.

Gyakran fáj a hátad? Mindig újra előjön? Sokak életmódjából adódik, hogy fellángolás szerűen (általában ha sokat ülünk) elkezd fájni a hátunk. Talán kevésbé köztudott, de az az igazság, hogy legtöbb esetben bárhogyan is ülünk, újra elő fog jönni a hátfájdalom. Az alsó háti fájdalmak (külföldi kutatásokban lower back pain, LBP), azért jönnek elő, mert izmaink, csontjaink, porcaink sokáig voltak leterhelve ugyan abban a helyzetben (6). Vannak pozíciók, amik segíthetik a helyes testtartást és általános javulást hozhatnak állapotunkban, de előfordulhat, hogy hosszútávon az előbb említett ok miatt egy idő után ezek is kényelmetlenné válnak. Sokat segíthet néhány rövid gyakorlat, melyeket, ha sikeresen integrálsz a mindennapjaidba az öngondoskodási terved által (és nincs más betegséged vagy sérülésed, ami ezzel kapcsolatos), akkor egy idő után a fájdalmaid enyhülni fognak, sőt, el is tűnhetnek. Kutatások alapján a rendszeres testmozgással rövidtávon és hosszútávon is tudunk segíteni háti fájdalmainkon, míg a fájdalomcsillapítók csak rövidtávú gyógyírt jelentenek (5).

Felhasznált irodalom

  1. http://tanacsadomuhely.hu/segedanyag/2017/12/19/ongondoskodasi-terv-self-care-plan/
  2. Stojanovich, L., & Marisavljevich, D. (2008). Stress as a trigger of autoimmune disease. Autoimmunity reviews, 7(3), 209-213.
  3. Ilchmann-Diounou, H., & Menard, S. (2020). Psychological stress, intestinal barrier dysfunctions, and autoimmune disorders: an overview. Frontiers in immunology, 11, 1823.
  4. Maślińska, M., Trędzbor, B., & Krzystanek, M. (2021). Dysbiosis, gut-blood barrier rupture and autoimmune response in rheumatoid arthritis and schizophrenia. Reumatologia/Rheumatology, 59(3), 180-187.
  5. van Tulder, M. W., Koes, B., & Malmivaara, A. (2006). Outcome of non-invasive treatment modalities on back pain: an evidence-based review. European spine journal15, S64-S81.
  6. Lis, A. M., Black, K. M., Korn, H., & Nordin, M. (2007). Association between sitting and occupational LBP. European spine journal16(2), 283-298.

Sportpszichológiai kisokos III. rész

A következőkben bemutatandó gyakorlat a gondolatok, a folyamatos belső beszéd elnyugtatására szolgál. A harcos (sportoló) akkor győzheti le magát, ha tiszta fejjel, mindig az itt-és-mostban maradva hajtja végre akcióit, és képes kizárni minden fölösleges, zavaró tényezőt, legyen az a környezetében, vagy saját magában.
Ha ezt a gyakorlatot minden nap elvégezzük, hamarosan a mindennapokban is koncentráltabbak és nyugodtabbak leszünk.

Bővebben

Sportpszichológiai kisokos II. rész

Sorozatunk második részében egy széles körben ismert módszert mutatok be. Ez a gyakorlat az ellazulást, a mentális-fizikai pihenést segíti elő. Nagyon hatásos  alvászavarok esetén. A végén, ha benne maradunk az ellazult nyugalomban, bele is aludhatunk, így nyugodt, pihentető éjszakánk lesz. Versenyeken, sorozatterhelések idején érdemes sokszor csinálni. Gyorsítja a fizikai-mentális-pszichés regenerálódást.

Bővebben

A légzés szerepe rendkívüli helyzetek, stressz, pánik és szorongás kezelésében

Tudatunk, pszichénk állapota nagyon szoros és összetett kapcsolatban áll légzésünkkel. Az ige régies alakja (lélekzés) is a lélekkel való szétválaszthatatlan kapcsolatra utal. Rendkívüli helyzetekben, éles szituációkban, vagy amikor a szervezet veszélyeztetve érzi magát, a légzés minden esetben felgyorsul, sokszor zihálássá alakul, vagy kihagy. Ennek biológiai következménye, hogy az agy és a szervezet oxigénellátása radikálisan lecsökken, ezért agyunk nem képes olyan pontosan felmérni a környezetét, mint normális esetben, és testünk se tud úgy reagálni, mint kiegyensúlyozott állapotban. Rendkívüli helyzetben, például terrortámadás alkalmával nagy hangsúlyt kell fektetni a légzéstechnikára, mivel így javíthatunk túlélési, boldogulási esélyeinken.

Bővebben

A meditatív gyakorlatok pozitív hatásainak tudományos bizonyítékai


 Az utóbbi évtizedekben nagyon sok tudományos cikk jelent meg a meditációs gyakorlatok pszichés és általános gyógyító hatásairól. Kiváló összegző munkák is születtek a területen. Van, amelyik például a meditatív gyakorlatok pszichoterápiai alkalmazásáról értekezik (Allen, Chambers, & Knight, 2006), egy másik a meditáció agyban detektálható hatásairól szól (Cahn & Polich, 2006). Keng, Smoski, & Robins (2011) összefoglalójában kiemeli a meditatív gyakorlatok pozitív hatását a jól-létre (well-being), és az érzelmi reakciók intenzitását csökkentő, a viselkedésszabályozást javító hatását.

Bővebben

Hogy bánjunk a meditációból való kizökkenéssel?

A szemlélődésben (mai divatosabb, ám nem teljesen helyes nevén meditációban) úton lévők, akik már begyakorolták a helyes testtartást és képesek a belső csend tapasztalására, sok nehézséggel találkoznak üléseik alatt. A felmerülő gondolatok, érzelmek, testi fájdalmak és érzések mind arra hivatottak, hogy kimozdítsák a gyakorlót. Hogy érdemes bánni ezekkel a belső mozzanatokkal?

Bővebben

A félelem pszichológiája (interjú)

Gyors szívverés, emelkedett vérnyomás, megfeszült izmok, kiélezett érzékek, fokozott izzadás. A félelem jellemzői. Felmérések szerint leggyakrabban a következőktől félünk: halál, fájdalom, börtön, társadalmi visszautasítás, szegénység, magány, sötétség, magasság, zárt helyek, rovarok. A top 10-es listára 2005-ben már felkerült a terrorizmus is. Serdülőket kérdeztek meg Amerikában arról, mitől félnek leginkább. Bármit mondhattak, az egyik leggyakrabban említett érzés pedig a terrortámadásoktól való félelem volt. 

Bővebben

A földi javakhoz való ragaszkodásról.

     Az alábbiakban közlünk egy rövid részletet a címben említett munkából. Mivel a keresztény szövegeket az olvasók néhány kivételtől eltekintve félreértik, általában önostorozónak, öngyűlölőnek, gyávának és megalázkodónak érzik ezeket. A szavak helyes értelmezésével azonban egy teljesen más aspektus nyílik meg az olvasó előtt. Azokhoz a szavakhoz, melyeket ily módon félreérthetőnek ítéltünk, lábjegyzetben rövid magyarázatot fűztünk. A munka eredeti hivatkozásait szövegközi hivatkozásokba szerkesztettük.

Bővebben

Az önelfogadás pszichológiája – engedd, hogy állattá válj

Rendre jelennek meg „pszichológiai" cikkek az egyik „legtrendibb" témáról, az önelfogadásról. Sajnos képtelenség ezek mellett szó nélkül elmenni.
Nem bírod megállni, hogy evés helyett habzsolj, és elhíztál? Semmi baj, nem kell áldozatot hozni, csak kényelmesen fogadd el, aki-ami vagy, fogadd el, hogy elhíztál. Végül is ugyanolyan jó ember vagy így is, mint bárki más, hisz egyenlők vagyunk, fogadd el magad! Nincs jó és rossz, nincsenek különbségek és értékek, pláne nincs hierarchia, minden ugyanolyan szép és jó.

Bővebben

Tenzin Wangyal Rinpócse: A depresszió belső ellenszere

A menedék fogalma azért fontos számunkra, mert mindannyian érző lények vagyunk, szenvedünk, így segítségre van szükségünk.
A depresszió egy olyan állapot, amiben az egyén egy erős elszakítottságot, elválasztottságot él meg, szerencsétlennek érzi magát. Amikor ezen megyünk keresztül, fontos tudatosítani, hogy ez nem a mi hibánk. Ilyenkor semmiképp se érezzük értéktelennek és bűnösnek magunkat, mert ez csak elmélyítené a szenvedést. Ezekben az időkben fontos megbízni a három „belső ékszerben", a belső menedékben.

Bővebben

A belső tanú (Srí Niszargadatta Mahárádzs útmutatása)

Kérdező: Rendelkezik a tanú névvel és formával, vagy túl van ezeken?

Mahárádzs: A tanú egy pont csupán a tudatosságban. Nincs neve és formája. Ez a napfény harmatcseppben való tükröződéséhez hasonlít. A harmatcseppnek neve és formája van, de a kis fénypontot a nap idézi elő. A csepp tisztasága és sima felülete szükséges feltétel, de önmagában nem elég. Hasonlóképpen, az elme világosságára és csendjére van szükség, hogy a valóság tükrözése megjelenjen az elmében, de önmagukban nem elegendők. Azokon túl ott kell, hogy legyen a valóság. Mivel a valóság időtlenül jelen van, a nehézség a szükséges feltételekben van.

Bővebben

Thomas Merton: A szemlélődés magvai (részlet)

A hit által tehát az ember kapcsolatba lép saját legbenső lelki mélységeivel – és Istennel, Aki „jelen van" ugyanezekben a mélységekben.
A görög egyházatyák hagyományos teológiája három kifejezést használt az ember lelkének e három aspektusára. Azt, ami tudattalan és az értelem alatt helyezkedik el, animának vagy pszichének nevezték. Ez az „állati" lélek, az ösztön és az érzelem világa, az automatizmus birodalma, amelyben az ember pszichofizikai szervezetként működik, Ezt az animát női vagy passzív elvként fogták fel az emberben.

Bővebben

Viktor E. Frankl: A tiszta találkozás kritikája

Amire a pszichoterápiának ma szüksége van az az, hogy behatoljon a tulajdonképpeni emberi dimenzióba, az emberi jelenségek dimenziójába. A kérdés csak az, hogy mennyire segíti ezt elő az úgynevezett humanista pszichológia. Charlotte Bühler éppen most megjelent könyvében az »Introduction into Humanistic Psychology«-ban azt az álláspontot képviseli, hogy a logoterápia a humanista pszichológiai irányzatokhoz tartozik. De a következőkben elhagyjuk a logoterápiát a humanista pszichológiából, legalábbis heurisztikusan, hogy kritikusan tudjunk állást foglalni ez utóbbival szemben, mégpedig elsősorban a félreértett és rosszul használt fogalommal, a találkozással (Begegnung) kapcsolatosan, amelyet a humanista pszichológusok folyvást előhoznak.

Bővebben

Biblioterápia

A könyv, mint terápiai eszköz

    Viktor E. Frankl, a harmadik bécsi pszichoterápiás iskola megalapítója foglalkozott először kimondottan úgy a könyvvel, mint terápiás eszközzel. Ezt a módszert igyekszünk röviden bemutatni egy 1975-ös előadása alapján.*

Bővebben

Viktor E. Frankl: A tudomány pluralizmusa és az ember egységessége

Mindenekelőtt engedjék meg, hogy az Akadémiai Szenátusnak köszönetemet fejezzem ki a megbízásért, hogy a Bécsi Egyetem 600. születésnapja alkalmából rendezett öt tudományos előadás közül egyet én tarthatok. Az alkalomnak megfelelően úgy illik, hogy az universitas szelleméből induljunk ki. Az universitas eszméje az objektív póluson szemben áll a tudás egyetemességével a szubjektív póluson. Az »universitas litterarum«-nak törvény szerint csak a studium generale tesz eleget. Amivel azonban ma találkozunk, az inkább egy studium speciale. Mert ma a specialisták korát éljük, és amiket ők számunkra közvetítenek, azok csupán a valóság partikuláris perspektívái, aspektusai.

Bővebben

Fogadd el magadban a jót – de irtsd ki a rosszat!

    Rengeteg pszichologizáló írásban olvashatjuk, hogy a legfontosabb az, hogy az ember elfogadja önmagát. De ki az önmaga? Mi van benne, amit el kell fogadni?
    Nyilvánvaló, hogy a modern pszichológia szótárában az „önmaga" a személyiséget jelenti. Mi építi fel az egót és milyen tulajdonságokkal bír? Az ego nem egy állandó felépítmény, hanem egy folyam. Nincs két pillanat, amikor ugyanaz lenne, a változatlanságot teljesen nélkülözi.

Bővebben

Kapcsolatok szemtől – szemben

    Szinte mindenki ismeri azokat a statisztikai adatokat, melyek a válások elképesztő arányáról, valamint a széteső családokról szólnak. A válságban lévő kapcsolatok megmentése érdekében sokan, sokféle módon próbálnak tenni, pszichológushoz vagy párterapeutához fordulnak, pszichodráma csoportokat keresnek fel.
    Az eltávolodásnak, a kapcsolatok eróziójának gyökere legtöbbször az, hogy a résztvevők nem egymással, hanem egymás mellett élnek.

Bővebben

Magány és egyedüllét

    Napjainkban nagyon sokan rettegnek az egyedülléttől, kerülik azt, majd mégis rádöbbennek, hogy magányosak. Nem is tudják, hogy van különbség magány és egyedüllét között.
    Pedig az egyedüllét minden ember számára szükséges lenne. Egyedül maradni magamban, magammal. Ilyenkor van lehetőség arra, hogy az egyén reflektáljon magára. Ettől a nyugati ember valamiért fél. Azért kezdünk bele egyre több tevékenységbe, azért megy a televízió és a rádió minden kávézóban, mert kényelmetlenné vált az egyedüllét és a csend. A csendről Kárpáti Andor, egy tihanyi, Indiát többször megjárt (és méltatlanul elfelejtett) jógi így ír:

Bővebben

Korunk egyik „népbetegsége": a stressz. Van kiút!

    Mindannyian ismerjük azokat a közhelyeket, melyek szerint felgyorsult világunkban kibírhatatlanul szétszakítják az embert a tennivalók és a külső tényezők. Mindenki mindig rohan és stresszes. Az amerikai filmekből jól ismert kép, amikor este az egyik szereplő hazaér a kemény munkából, és lehűti magát egy pohár whiskyvel.
    Azonban, ha jobban megvizsgáljuk helyzetünket és önmagunkat abban a szövevényes hálóban, létforgatagban, ami az életünk, könnyen ráébredhetünk arra, amit Szögjal Rinpócse, tibeti mester kifejt:

„... az elmúlástól való titkos félelmünket elnyomjuk, mind több és több tárggyal, dologgal, kényelemmel vesszük körül magunkat, s egyszer csak ezek szolgáivá válunk. Egész időnk, energiánk kimerül ezek kezelésében."1

Bővebben

Itt a vizsgaidőszak, itt a stressz

Mit lehet tenni a vizsgadrukk ellen?

    Sok egyetemi, főiskolai hallgató számára nem azért rémálom a vizsgaidőszak, mert sokat kell tanulni, hanem azért, mert leblokkol, amikor számot kell adni tudásáról. Vizsgahelyzetben az ilyen hallgatóknál a végtagok elhűlnek, a gyomor, torok összeszorul, a kognitív folyamatok (emlékezés, gondolkodás) lelassulnak. Szóbeli vizsgán van, aki meg sem tud szólalni, annyira leblokkol. Mi történik ilyenkor? Mit lehet ellene tenni?

Bővebben

Titus Burckhardt: Modern pszichológia

„A psziché a pszichológia tárgya, és egyszersmind szerencsétlen módon annak alanya is."1 Így fogalmazott korunk egyik ismert pszichológusa.2 E vélekedéssel összhangban minden pszichológiai ítélet elkerülhetetlenül részesül tárgyának lényegileg szubjektív – hogy ne mondjuk, szenvedélyes és tendenciózus – természetéből. E logikának megfelelően senki sem értheti meg a lelket csak a saját lelke által és ez utóbbi a pszichológus számára pontosan csupán pszichikus és semmi egyéb.

Bővebben

Rama P. Coomaraswamy: Pszichológiai integráció és vallásos szemléletmód

Bevezetés: tekintettel az „énre"

A filozófiai háttérnek és oktatásnak köszönhetően a közegészségügyben dolgozó szakemberek többsége hajlamos a pszichiátria szemüvegén át tekinteni a vallásra és/vagy a spiritualitásra. Hogy egy adott vallási érték minden körülmények között „igaz"-e, számunkra most nem vitatéma – törekvésünk arra irányul, hogy a probléma középpontjába helyezzük: egy ilyenfajta érték pszichésen pozitív, vagy negatív szerepet játszik-e páciensünk életében minden körülmények között.

Bővebben

Rolf Amtmann: Othmar Spann pneumatológiája

Az idealisztikus filozófia teremtő újjáélesztésével Othmar Spann visszaadta a szellem méltóságát, az emberi társadalom igazi alakját, a történelem benső, metafizikai értelmét, visszaemelve őket ama rangra, amit dicsőbb korok láttak bennük.1 Ezzel nem csupán új életet és ragyogást adott valami réginek és elfeledettnek, hanem új utakat is feltárt a szellem lényegéhez. Minden, ami szellemi, azonos fajú és ezért ugyanolyan alkatú is.

Bővebben

Othmar Spann: Szeretet, tudás, emlékezet

Általános magyarázat

A megnyilvánulatlan szellemi alap és az érzékfeletti tudat önmagukban nem képesek meghatározottságra szert tenni. Az első fokozat, amelyen a szellem önmagában meghatározott benső tapasztalatra tesz szert, így konkretizált megvalósulásra talál önmagában – a szellemi közösség vagy kettőség (Gezweiung).4 A kettőség lényegét oly sok könyvemben és előadásomban kifejtettem, hogy itt nem bocsátkozhatom ismétlésekbe. Így az alapvető tisztázáshoz legyenek elegendőek az alábbi utalások.

Bővebben

Ananda K. Coomaraswamy: Az indiai és tradicionális pszichológiáról

Amint3 azt Jadunath Sinha az indiai pszichológiáról (bhúta-vidjá) megjelent egyetlen átfogó műben megjegyzi: „Nem létezik empirikus pszichológia Indiában. Az indiai pszichológia a metafizikán alapszik.”4 Ennek az a magyarázata, hogy „minden indiai filozófiai rendszer egyúttal a megszabadulás (salvation) doktrínája is”.5

Bővebben

Sportpszichológia

Sportpszichológia – másképp 1.

    A sportpszichológia alapvetően a modern pszichológia alkalmazása a modern sportban. Célja, hogy korunk gladiátora lelki szempontból is csúcsra legyen járatva a nagy megmérettetésen. Motivált legyen, szükségletei ki legyenek elégítve, gyors és racionális döntéseket tudjon hozni magas terhelés alatt, határhelyzetben.
    A komoly sportolónak azonban előbb-utóbb fel kell tennie magának a kérdést: mi egyáltalán a sport? Mi a viszonya az Én-hez?

Bővebben